fredag 12. juni 2009

Madam Blå's fristelser!

Her kommer en liten rapport fra Danmark, nærmere bestemt Nord-Jylland, der jeg allerede har har kommet over noen bruktfunn med klassisk Madam Blå emalje!

Disse bildene er tatt i den gamle kjøkkenet i Børglum kloster (vel verdt et besøk!), som rommet et vell av gamle kjøkkenskatter og bruksgjenstander, og blå emaljeting i alle former. 

Det viser seg at Madam Blå ble mektig populært allerede fra starten av produksjonen i 1876, og ble kjære bruksting i danske kjøkken frem til 1930. Nå har de fått en ny rennesanse, og enhver bruktbutikk med respekt for seg selv har Madam Blå-produkter!

Gjenbruksbutikker er det veldig mange av i Danmark, og de er rimelige, ryddige og rene! Det er også fullt mulig å kjøpe disse tingene via forskjellige, danske nettbutikker. Jeg har alt sikret meg en Madam Blå hulløse og et raspejern, men jeg har på følelsen at det ikke blir det siste jeg har med meg hjem...!

4 kommentarer:

  1. Stilige emaljerte ting, jeg sparer på hvite med lå kant...

    Ha en fin helg!

    Klem Lenemora

    SvarSlett
  2. Oi, her var det mye lekkert i blått! Danmark er virkelig et mekka hva gjelder interiør, både gamle og nye ting :) Ha en fortsatt fin tur!!

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Det ligger en award til deg på bloggen min: www.hekle-hulen.blogspot.com

    Hilsen Chatrine (Hækleguri)

    SvarSlett
  4. Å, så nydelige alle disse blå tingene var! Jeg elsker blått på kjøkkenet...

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!