torsdag 20. august 2009

Heklerier og sensommer tanker!

Det er unektelig litt høst i luften, og litt vemodig at sommeren er på hell, allerede... Vi har nettopp kommet hjem fra den siste turen med vårt lille hus på hjul, og kan se tilbake på mange gode ferieminner, i inn- og utland. Nå sist til vakre Gudbrandsdalen, hvor vi lå ved Mjøsas vakre bredd.

Det har blitt god tid til håndarbeide av ymse slag i sommer, og mitt første prosjekt var fødselsdagsgave til min mor - grytekluter og en liten brødkurv! Oppskriften til grytekluter finner du hos Drops Design(oppskrift nr. 81-13). Brødkurven er selvkomponert, og basert på gryteklutene. Jeg brukte et litt tykt og "stivt"bommulsgarn - Gjestal Bomull Sport - det egnet seg veldig godt. De rosa gryteklutene i headingen er heklet etter samme oppskrift.

I lengre tid har jeg drømt om heklede kjøkkengardiner, og når er jeg på god vei med gardinlengde nr. 2! Oppskriften fant jeg i boken "Den store hekleboken" av Jeanette Skarpmo. Jeg har 2 kjøkkenvinduer, og planlegger at hekleremsene (se bildet øverst) skal syes på noen passende, smale tøystykker, og festes med knytebånd til gardinstangen. Nede blir det sidegardiner av kjøkkenhåndkler i lin med/uten monogram, og muligens med en heklekant nederst! 4 stk. rutete kjøkkenhåndkler i blått og hvitt er allerede innkjøpt på Lillehammer nylig! Her er et forslag hentet fra boken "Lapper i rødt og hvitt" av Gerd Gellein Merkesdal:


Ellers så har jeg flere små og store prosjekter på gang, som alltid! På ønskelisten står bl.a. en liten, hvit hylle til å ha på stueveggen, noe jeg har kikket etter i hele sommer, uten resultat. I tillegg skal huset vårt skal males utvendig, noe som ikke er noen liten jobb. Men det tar nok min bedre halvdel seg for det meste av, og så kan jeg konsentrere meg om alle innendørsdetaljer!

En god resten av august måned ønskes dere alle!

8 kommentarer:

  1. Så koselig med hjemmelagede ting! Og bra å høre at ferien har vært fin! Nå er det full fart på jobb igjen her i alle fall... Men det er fint det også!

    Hilsen Liv

    SvarSlett
  2. Såå fine ting du har laget! Det bilde fra den boken har jeg merket meg også, syns det er sååå fint med gardiner og putetrekk sydd av kjøkkenhåndkler ! Nå skal jeg straks på jobb, og da er håndarbeidene meg :0) Håper på litt sofa tid ;0) Kos dere!

    SvarSlett
  3. Tipper moren din blir glad for de flott gryteklutene og brødkurven. Du hekler veldig jevnt og pent, så det var nydelige arbeider. Ha en fin dag! Klem Jorunn

    SvarSlett
  4. Så fine grytelapper og brødkurv du har heklet. :) Det er høst og det betyr mere tid til hobbyer og innekos. :) Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  5. Hei. Hvis du går inn på side min så finner du en link til Moseplassen, hun som har hjulpet meg med innstillinger. God helg! Klem Jorunn

    SvarSlett
  6. Tusen takk for hilsen hos meg!! JAmmen er du flink med heklenåla, veldig søt brødkurv!! Ha en fin kveld,her skal det strikkes kluter...:-)
    Anette

    SvarSlett
  7. Så masse flott du har laget.

    Jeg har hatt tre deilig ferieuker,men i morgen er det tilbake til virkeligheten.
    Ha ei fin uke!
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  8. Flotte grytkluter og kurv! Jeg likte fargene! Ha en fin dag!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!