torsdag 6. august 2009

Mer Madam Blå og sommerens loppisfunn!

Tidligere i sommer fortalte jeg om gamle emaljeting i den danske serien Madam Blå, og her ser dere funnene jeg kom hjem med! Et melkespann, en rasp og en hullesleiv. De to sistnevnte henger nå over komfyren sammen med gamle kobberlokk og et dukke-vaffeljern!

Litt bitt av Madam Blå basillen, har jeg nå øynene åpne for andre godsaker, og, tro det eller ei, under vår Sverigetur nå nylig, fant jeg dette nydelige dukkeserviset! På Torsö utenfor Mariestad ved Vänern, dukket det opp et lite skilt ved veien: "Visionshuset - hemslöyd och kuriosa". Visionshuset viste seg å være et gammelt misjonshus, og her fant jeg det søte dukkeserviset, som hadde vært husfruens egen mamma sitt fra 1928!
Under en av våre fantastiske sykkelturer fra Sjötorp langs Göta kanal, dukket det plutselig opp et lite skilt om loppis, og i der måtte jeg selvsagt innom! Her fant jeg det nydelige lille skrinet på bildet over, og et annet sted fant jeg det gamle kortet fra Sjötorp.
Emaljekjelen var opprinnelig min farmors, som hun brukte til å koke tøy i! Men den manglet lokk, så derfor ble den stående i kjelleren. Men , under over alle under, et lokk som passet perfekt (selv om min bedre halvdel tvilte...), dukket altså opp på et loppis i Sverige, og nå er kjelen fra Kockums Emaljeverk kommet til heder og verdighet igjen på kjøkkenet vårt!
Nå venter en dag med sol og varme, som skal nytes til fulle! Det kan forøvrig rapporteres at Mårbacka pelargonian vår lever i beste velgående, og dermed, forhåpentligvis, liker seg i de norsk skoger!

10 kommentarer:

  1. Hei Cathrine..så mye lekre ting du har fått deg..Likte spesielt den store kjelen..har litt småting i samme serie selv. Go`helg til deg fra Maliva

    SvarSlett
  2. Du verden så mange fine ting du har funnet deg i sommer. :) Det er morsomt med loppis og bruktmarkeder. Man kan fort finne noen små skatter. Ha en fin dag. :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk,ja ho ble litt varm i trøya mot slutten av intervjuet.Stille og søt til og begynne med,men journalistene var jo så morsomme så ho var nærmest opp under taket til slutt....
    Du må gjerne scanne repotasjen det hadde vært kjempe fint.
    God helg,håper det blir sol og fint.

    SvarSlett
  4. Er som deg - leter alltid etter gammel emalje - spesielt blå emalje er flott. Mange herlige ting du har funnet.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hjelpen,det var kjempe snilt.
    Jeg har ikke motatt noen mail fra deg.Her har du iallefall riktig mail adr:heidi@fugleperspektiv.no

    SvarSlett
  6. Så menge flotte ting du har funnet!! Jeg har også vært til Danmark/Sverige og fått med meg noen blå-emaljerte nostalgiske kjøkkenting - veødig sjarmerende!

    Ønsker deg en flott søndag!

    Hilsen Solveig :-)

    SvarSlett
  7. Takk for hilsning på bloggen min!
    Vi gleder oss alle over Isak som ble født i går.
    ***
    Du store min hva du har funnet på dine reiser. Traff en dame i går som snakket så varmt om Gøta kanal, og lengtet tilbake.
    Ha en fin kreativ uke!:)

    SvarSlett
  8. Her var det mye fint!Så flaks å finne lokk som passet da.Liker bloggen din så godt at eg la meg til som følger.

    Klem fra Mira.

    SvarSlett
  9. Så mange fine ting... Den kjelen var virkelig fin da!

    SvarSlett
  10. Vill bara säga att jag gillar Din sinnliga & sköna blogg.

    Har Du lust att vara med och tävla på min blogg, så är Du välkommen. Jag lottar ut priser från Lisa & Smällkaramellen, som jag tror att Du kommer att gilla!!

    Trevligen från Agneta, mitt i svenska Österlens-spenaten

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!