onsdag 9. september 2009

Yes we can!

Jeg synes det er moro å gjøre bloggen min litt spesiell, og får mange hyggelig kommentarer og tilbakemeldinger om både både om utseende og innlegg! Jeg plukker opp litt her og der, og har i det siste brukt en del tid på å finpusse og gjøre enkelte forandringer. Det er mange gratis nettsteder hvor man han laste ned både bakgrunner og småting til bloggen, og her tenkte jeg å dele noen av disse med dere!


Moseplassen har gjort en kjempejobb, og har en unik samling av bloggtips! Her fant jeg bla. ut hvordan man lager 3 spalter, og hvordan man kan endre bloggbakgrunn med sitt eget bilde! Det siste har jeg ikke fått gjort ennå, men det kommer etter hvert!


Mitt favoritt sted for gratis bakgrunner er The Background Fairy. Det er Karen som står bak nettstedet, og på spørsmål fra meg, laget hun min favoritt-bakgrunn med plass til 3 spalter! Bakgrunnen lastes inn ved hjelpe av en html-kode som legges inn via en gadger. The Cutest blog on the Block har også utallige gratis-bakgrunner og mye annet man fritt kan bruke!


Som dere kanskje har lagt merke til, har jeg "To the top" på høyre side. Det er praktisk hvis man velger å la mange innlegg ligge fremme. Ved ett klikk vil man da komme raskt til toppen. Jeg har laget denne via WidgetsForFree, som jeg fant link til der hos Lille Flisans hus, som også har lagt ut "Till toppen"-bilder man fritt kan få bruke!

Men man lager det enkelt selv av et eget bilde slik: Åpne bilde du vil bruke i programmet Paint e.l. Skriv inn teksten, og legg det deretter inn i ditt Picasa Nettalbum. Så henter du linken til bildet, og legger det inn i koden fra WidgetsForFree, og hele html-koden inn i en gadger.


De fontene man kan velge mellom i blogspot er ikke så mange, og det finnes muligheter til å laste ned andre bl.a her: The Cutest Blog on the Block.

Et gratis billedprogram jeg bruker mye er PhotoScape. Der kan man bl.a montere bilder samme, lage rammer, og mye annet morsomt! Og for å få bilder til å se gamle ut, kan man bruke Wanokoto. Jeg har bl.a. brukt den på profilbildet mitt!


Overskiften her er det mye brukte utsagnet til Barack Obama: - Yes we can! Og da ligger det en liten oppfordring der, om at vi kan hvis vi vil og prøver nok! Selv har jeg meldt meg inn i Bloggdamer 40+ og på den måten kan jeg jo markere at alder er ingen hindring heller!


Lykke til, og bare spør hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne!


5 kommentarer:

  1. For en nydelig dag vi har på Østlandet idag!
    Her var det mange flotte tips!
    Selv har jeg hatt stor glede av alle bloggtipsene fra "Moseplasse"
    Min blogg forandres etter årstiden og hva jeg har i fokus.
    Jeg kvalifiserer til å melde meg inn i damer 40+!:)
    Ha en fin dag!:)

    SvarSlett
  2. Så gode tips! Alder er ingen hindring, nei! Eg er 21 og eg kan ingenting slikt.. Min kjære, som er dataingeniør, gjer alt på mi side;) Er viktig å prøve sjølv, og det jobbar eg med no:)
    Ha ein flott dag!

    SvarSlett
  3. Hei
    Ja tusen takk for artikkelen.Trodde jeg hadde gitt deg beskjed om at jeg hadde fått den,men iallfall tusen takk.
    Ble kjempe skuffet når jeg dro på auksjon i helgen,vare bare nye varer.Det var kjempe kjedelig.Så ingen gamle skatter var å se....god helg til deg og dine.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for linkene du har lagt ut. Jeg har brukt den fotolinken og nå har jeg klart å lage en heading til bloggen min. Ihvertfall et foreløpig utkast, jeg er litt av ei datakløne.
    Synes bloggen din er kjempefin og veldig interessant.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  5. Cathrine, tusen takk for skryten :) Kjempehyggelig at du nevner meg slik!

    Og gratulerer med flott bloggbakgrunn!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!