fredag 15. januar 2010

God bok: Ett barns memoarer og andre bøker av Selma Lagerlöf

I det siste har jeg kost meg med "Ett barns memoarer" av Selma Lagerlöf, som er en fantastisk fortelling om hennes oppvekst på Mårbacka i Värmland!
Da vi var på Mårbacka i fjor sommer, kjøpte jeg boken Jerusalem. Den handler om en liten bygd i Dalarna, som opplever religiøs vekkelse rundt 1900. Og mange valgte å bryte opp fra Sverige for å reise til Jerusalem. Der opplever de alt annet enn å "vandre på gater av rent gull", som de hadde blitt lovet på forhånd!

Og ved et sammentreff, gikk det for et par dager siden en dokumentarfilm om Selma Lagerlöf, og da fikk jeg riktig frisket opp i sommerens besøk på herlige Mårbacka! Det blir noe annet å lese om hennes barndom når man faktisk har vært der, og å lese på originalspråket.
Jeg får bare lyst til å lese MER av Selma Lagerlöf, og ikke minst Gösta Berlings saga! Barneboken Nils Holgerssons eventyrlige reise gjennom Sverige er en dessuten fantastisk fortelling! Mange av bøkene hennes kan kjøpes her!

Omvisningen på Mårbacka var veldig lærerik og spennende, og anbefales varmt hvis du legger veien om Sunne til sommeren! Det er ikke så langt fra Kongsvinger. Klikk på bildet og kom til Mårbacka!
Det er en stund til sol og sommer, og til min Mårbacka pelargonia blomstrer igjen, men i mellomtiden nyter jeg bildet av den!


5 kommentarer:

  1. Herlige bilder - og masse historie bak:-)
    ha en fin helg, klem Hege.

    SvarSlett
  2. Hej.
    Jeg er- som du- meget betaget af Selma Lagerløf,og besøgte Mårbacka for nogle år siden.
    I 2008 var vi på sejltur i Sverrige på Dalslands kanal, og en aften hvor vi lagde til ved en lille bygd,jeg mener, den hedder Torrskog, mødte vi en mand, der fortalte, at ved kirken lige i nærheden,lå Selma Lagerløfs søster begravet.
    Han fortalte at søsteren, der var gift med en brugspatron på stedet, var sygnet hen, og død som ung hustru efter at have mistet deres lille barn.
    Det var Selma Lagerløf, der havde sat stenen på graven, da manden aldrig blev sig selv igen efter at have mistet dem begge.
    Jeg var selvfølgelig inde og finde gravstedet. Stenen er ret speciel, da den er formet som en forstenet træstub.
    Jeg kan lægge et billede på min side, hvis du er interesseret.
    Hilsen sybodillen

    SvarSlett
  3. Jeg er egnetlig en lesehest, men Selma lagerløf har jeg faktisk ikke lest noe av. Kanskje jeg skal prøve meg på en av hennes bøker når jeg av ferdig med den Roy Jacobsenboka jeg holder på med nå....

    SvarSlett
  4. Jeg har linket bloggen din til et innlegg på Hobbyboden. Det var spørsmål om hjelp til utvidelse av blogg etc. og siden jeg hadde stor nytte av det du skrev og de linkene du la ut, tenkte jeg det kunne hjelpe den som stilte spørsmålet.
    Håper det er i orden. Jeg anbefalte samtidig bloggen din.
    Ønsker deg en riktig god helg.

    SvarSlett
  5. Tror jeg må låne noen lydbøker av Selma L jeg. Ha en suuuuper søndag. Klem:O)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!