fredag 29. januar 2010

Hvit som snø!

Jeg vet det er delte meninger om hvorvidt gammel fajanse skal ha patina eller ei, og på ZanZ fikk jeg vite at de solgte godt av det de hadde i butikken. Men jeg personlig synes ikke det er veldig fristende å bruke en krakelert og brunflekkete terrine. Jeg synes egentlig ikke det er mye sjarm i gammel, inngrodd skitt, for å være helt ærlig!

For det er det det er, skitt og fett, rett og slett. Opprinnelig har kanskje terrinen vært skinnende hvit, eller i hvertfall cremfarget! Men etter 100-150 års bruk, er den ikke lenger ny og fresh, naturlig nok.

Men hva gjør man? Finnes det en måte å få det skinnende hvitt igjen, eller i hvertfall delikat nok til å servere av? Særlige gamle, arvede klenodier vil man jo gjerne kunne bruke!

Og for litt siden fikk jeg svar på dette! Jeg følger trofast med på Antikrundan på svensk tv1, som har nye program på torsdager kl. 20. Og der fikk man se nettopp hvordan gammel fajanse kunne bli som nytt igjen! Klikk her for å se innslaget "Rengöra porslin"!

Det er egentlig veldig enkel, men en tidkrevende prosess, hvor man vekselsvis varmer det i ovnen, og har det i kokende vannbad:

4 l. vann i en stor kjele tilsettes 1/2 dl. kaustisk soda eller oppvaskmaskinmiddel og kokes opp.
Varm stekeovnen til 100 grader.
1. Sett gjenstanden inn i ovnen i 45 minutter
2. Ta ut, og ha gjenstanden i kokende vannet i 5 minutter
Gjenta 1 - 2 til gjenstanden er ren (ca. 20 ganger!)
Ved senere bruk, anbefaler Antikrundan at man tar gjenstanden i oppvaskmaskinen, enkelt og greit!

8 kommentarer:

  1. HELT ENIG Cathrine, klarer heller ikke gammel skitt - og syns ikke det er særlig delikat å se på heller..!
    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg, følger med på dine "sprell" også, he he!
    Sier det igjen, er SÅÅ glad i emalje-skiltet mitt( og mange som bemerker det) og det er jo takket være deg:-)
    Riktig god helg til deg og dine, klem Hege.

    SvarSlett
  2. Takk for godt tips,det er nok tidkrevande men vel verdt det om me har noko me er spesielt glad i... For som deg,likar eg ikkje dette skitne gamle..! Tenkjer med gru på ei shabby seng eg såg med masse flassa maling,makkhol og rust! Aldri i verden om eg hadde lagt meg i den!!
    Riktig god helg:0)

    SvarSlett
  3. Så utrolig smart. Takk for link, trodde ikke det var mulig å få vekk slike gamle, inngrodde rester.
    Ha en riktig god helg.

    SvarSlett
  4. Kan også styre min begeistring for slikt.... Liker det best "rent og pent". Så tusen takk for tipset!Er jo glad i gammelt ting og tang, så da vet jeg ihvertfall hva jeg skal gjøre når jeg kommer over noe skitten gammelt:-)

    Ha en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  5. Takk for nyttige tips - jeg har ikke svensk tv, men ville garantert ha sett på!
    Jeg synes også det er begrenset morsomt å legge min mat på andres gamle "møkk", så om det har vært flekker og brune render, har jeg stort sett ikke kjøpt.
    Har en Egersundbolle som likevel bare skulle stå til pynt litt høyt oppe, og den er ikke pen på innsiden.
    Nå skal jeg jammen prøve å gi den et nytt liv.
    God helg!

    SvarSlett
  6. hei Cathrine.
    dette var kjekt å vite,for om man har noe sånt å vil bruke det så finnes det muligheter å få det reint igjen.vil nok ha det hvitt jeg å..
    har snødd nesten inne i dag vi,å i går så smeltet det,men nå er det vinter helt tilbake..fy å fy..
    kommer til hekter nå,sakte men forsiktig.
    ønsker deg en nydelig helg.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. Dette var smart. Har noen aldeles få ganger lagt ting i klorin selv.
    Klem :O)

    SvarSlett
  8. Så lurt dette var! Dette trenger jeg til et par ting jeg har funnet etter dama som bodde her før....

    Ønsker deg en god lørdag!

    Klem Kari

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!