torsdag 15. april 2010

Småbruk i mine drømmer!

Visste du at det mest brukte søkerordet på finn.no eiendom er "småbruk"? Ja, for i Aftenposten skriver de at småbruk rett og slett er på moten! Og det viser vel at jeg ikke er helt alene om drømmen min om et lite småbruk: - Bare et bittelite ett?, som jeg prøvde meg ovenfor min helt nyblivne mann for noen år siden! Men han syntes at der gikk grensen altså!
For bare det at min bedre halvdel og jeg bestemte oss for å flytte ut av hovedstaden, der vi begge to har bodd hele livet, var det i seg selv et stort skritt. Og det at vi gikk fra leilighet til enebolig, var dessuten skikkelig kjerringa mot strømmen, alderen tatt i betraktning! Vi fikk høre at det stred mot all sunn fornuft. Folk som oss, rundt middaghøyden, flytte FRA hus, ikke til.
Men hjalp det? IKKE i det hele tatt! Så det ble enebolig, hage og full pakke i landlige omgivelser! Og et stort hus, tatt i betraktning at vi kun er 2 voksne. Men god plass er jo deilig da! Godt å ha litt tumleplass, og hobbyrom og gjesterom og you name it!
Men, skulle jeg fått bestemt, hadde vi nok tatt skritte fullt ut, og endt opp på et idyllisk, lite småbruk! Ikke for at jeg ville hatt hest og ku og masse husdyr. Men helt enkelt fordi jeg ville ha et gammelt hus med sjarm og sjel, og bo enda nærmere naturen, med stillhet, skog, åker og eng rundt meg!
Min bedre halvdel forsto jo at han ikke måtte la seg lokke så langt ut av byen, så han sa at dit måtte jeg flytte alene! Eller: Han kunne la seg overtale.... Men da ville han ha hest, en liten søt katt, og i det minste en hund!
Men da slo allergien min bort den muligheten, og jeg sitter her og er litt slukøret, når jeg tenker på at jeg kanskje kunne vært gårdbrukerkone nå. Jeg er jo oppe kl. 5 hver morgen uansett, og kunne sikkert rukket å melke noen kuer før frokost!
Da jeg var liten leide mine foreldre et småbruk ved Halden, som vi hadde som feriested i noen år. Det lå idyllisk til ved et stort vann, og hele huset var fyllt av spennende hemmeligheter! Der hadde det bodd tømmerhuggere og flyktninger på loftet, og på låven laget vi barna dukkehus i det gamle grisehuset! Vi hadde egen robåt vi la ut med, og det var ren og skjær idyll!
Så jeg er muligens litt forutintatt! Men jeg innser at i min alder, så det er nok bedre å la yngre krefter slippe til! For det er virkelig synd at så mange fine steder ikke lenger er i bruk, men bare står der og forfaller. Steder med nydelig beliggenhet og stort potensiale. Nei, nå begynner jeg visst å drømme igjen...!



15 kommentarer:

  1. Å så koselige bilder du viser, ja hvem drømmer ikke om et lite småbruk på landet :) det skulle jeg også gjerne hatt.
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  2. Du er ikke den eneste som gjerne skulle hatt et lite idylisk småbruk. Å det værste er at hos meg har tanten min et nedlagt småbruk som ikke brukes,som bare står å forfaller. Men vil de selge? Nei :( bestefaren min som bodde der fra han var liten. Å nå står det bare å forfaller. Å det er skremmende,for det finnes mange slike som er ikke langt fra å ramle sammen. Synd,for det er veldig mange som virkelig vil ta vare på disse.
    Nydelige bilder du visr,å når man ser slike bilder.. drømmer man seg virkelig bort.
    Ha en vidre fin dag.
    Klem fra Christina

    SvarSlett
  3. hehe..Enig at ett småbruk frister stort..Selv har vi noe lignende, men likevel ikke helt den idylliske stilen..Så jeg håper å flytte med årene, lov å drømme litt..klems

    SvarSlett
  4. Drømme, drømme. Virkelig idyllisk! Ja, tenk så flott det ville vært med ett lite småbruk! Ha en drømmende, fin dag! ;)

    Klem

    SvarSlett
  5. Goedemorgen Cathrine
    Beautiful pictures of an idyllic place.
    For me only in my dreams and holidays.
    Thank you for this lovely story,
    have a nice day.
    Groetjes Willy

    SvarSlett
  6. Jeg har også alltid drømt om gård selv, siden jeg er oppvokst på en.

    Og nå bor vi på en gård. Men her til gårds, er det bare tomme fjøs, og en stor hage som venter på en ny pavilijong til sommeren. Kankje blir det drift igjen? Så langt leier vi bare, men vi er i samtale med eier om evt kjøp. Så vi får se hva tiden bringer.

    Men jeg har en liten plan om å gjøre om hundetrøa, til et lite hønsehus. Det er jo ikke gård, uten høner?

    Ha en drømmende flott dag videre:)

    Wenche

    SvarSlett
  7. JEG ER SUPERENIG MED DEG! Derfor stikker jeg rett inn på Afenposten og leser nå!! Dette var interessant! Og jeg får snart en MANN som faktisk også er interessert!!!

    Klem fra Liv

    SvarSlett
  8. Ja, drømmen om småbruk har jeg også hatt. Jeg smilte litt for meg selv da jeg leste om deg og mannen din som kjøpte hus i voksen alder. Akkurat det samme gjorde mannen min og jeg. Vi solgte leilighet i byen og kjøpte hus på landet. Vi vurderte småbruk den gangen, men de som var til salgs var så veldig dårlig forfatning. Nå bor vi i huset som vi totalrenoverer og vi stortrives!

    Koselige bilder i innlegget ditt.


    Ønsker deg en fin dag - klem fra meg

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder! Blir nesten revet med jeg også. Det aldri for seint, Cathrine:-)

    Klem

    SvarSlett
  10. Insekter vennen, insekter. Jeg sier ikke mer. Og mus. Som råtner i veggene.
    Og....
    Nei, behold drømmen og minnene, du. De er gode å ha!
    Og bildene var vakre -
    helt til å la seg sjarmere av.
    Hilsen byjente med 25 års erfaring fra landlig idyll :)

    SvarSlett
  11. Jøss, har vi vært så mye inne på finn.no i det siste, da? :D Vi drømmer om et småbruk, begge to her i heimen. Er innom omtrent en gang om dagen for å se om det er kommet noen nye. Og av og til finner vi et som er rene drømmestedet, men vi har ikke mulighet til å flytte noe sted nå. Så det blir med drømen ennå. Men en dag...! Man må ha drømmer å strekke seg mot!

    SvarSlett
  12. Helt enig med deg - småbruk er tingen. Vår eldste sønn ønsker seg småbruk når han er ferdig med utdannelsen, så jeg håper å få realisert drømmen gjennom ham. "Mor og far" har nå tippet over de femti, så vi bli nok værfaste her vi er nå.

    SvarSlett
  13. Å ja - det hadde vært så koselig. Jeg vet at jeg hadde kost meg med et slikt liv. Så er det jobb og penger da... Man kan jo ikke leve av romantikk så blir det til at man blir der man er. Alderen er jo også absolutt noe man må ta i betraktning. Jeg merker jo at det ikke er like mye futt i kroppen som for 20 år siden. Sukk.....

    SvarSlett
  14. My mother grew up on a farm and tells such wonderful stories about her life as a child. Those pictures are beautiful, especially the first one with the magnificent mountains in the background.
    I hope your feeling better.
    Blessings,
    Marcia

    SvarSlett
  15. For et deilig innlegg med deilige bilder... Sommer, sol og dyr på beite1!! Sukk... er ikke lenge igjen nå... Kalvingen er jo nesten alt ferdig og lammingen rett rundt gjørne... og i Mai kommer føllene våre på tur og orden... Skjønner godt at du lengter til Landlivet! Det er HERLIG!!! Og jeg gleder meg voldsomt til å kunne ha flere dyr på Vinnord en bare kattene :D I år tror jeg kanskje det dukker opp tupper... Lille føllet må nok bo på storgården en stund fremover vel og merke!!!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!