torsdag 22. juli 2010

Et arvet kaffeservise!

For mange år siden arvet jeg et svensk Rörstrand servise, som var en klassiker på slutten av 1960-tallet! Det heter Mobile, og ble produsert mellom 1968-72. Designeren het Olle Alberius.
Kaffeserviset ble brukt i hele oppveksten til mine barn, uten at vi knuste så mye som en kopp, eller fikk et skåre i noe av det, så det var jeg veldig fornøyd med! Det var verre da jeg var 17 år og var så uheldig å knuse både en kopp og en skål samtidig...
Og da hadde det allerede gått ut av produksjon. Så hver gang jeg har vært innom et loppis eller brukthandler, har jeg sett etter deler! Og, for noen få år siden var jeg så heldig å finne 6 kuverter pluss noen asjetter, så nå kan det brukes av ca. 20, store og små! Serviset fikk min sønn i gave for noen år siden, og det er hyggelig at det er i bruk til 3. generasjon!
Nye Rörstrand Museum i Lidköping anefales for øvrig hvis du er på de kanter i sommer! Vi var der i fjor, og nå som vi er i nærheten, blir det nok et nytt besøk! På museet er det utstilt porselen gjennom flere hundre års produksjon, det er eget fabrikkutsalg, og en hyggelig kaffe som serverer nydelig lunchbuffét! Andre helgen i august er det dessuten porselensfestival - se her!

8 kommentarer:

  1. Det serviset er like stilig i dag som før!

    SvarSlett
  2. Mange minner fra måltider med det serviset kan jeg tenke meg. Gøy at det fortsatt er i bruk. ☺

    SvarSlett
  3. Så koselig...flott servise:)
    håper du har det fint...
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  4. Mon dieu, quelles jolies tasses, j`aime beaucoup un tel styl de dessin - bleu et blanc. amicalement, ewa

    SvarSlett
  5. Flot retrokaffestel, Cathrine! Godt du har passet godt på det!

    Klem Helle

    SvarSlett
  6. Nydelig servise. Blått og stilfult. Hvilken skatt å ha i familien..og ekstra flott er det jo at det har en historie.
    Det museet ville jeg likt å besøke!!!

    Fortsatt god sommer.
    Her nord har det vært og er kaldt, vind og regn...nesten utrolig lite sommerlig.
    Vi har vært på en ukes ferietur sørpå tidligere i måneden..hatt det veldig varmt faktisk..og i dag starter resten av ferien, så nå satser vi på sol og varme her nord;)

    SvarSlett
  7. Serviset var skikkelig fint, og du har sannelig vært flink til å ta være på det. Jeg er sikker på at din sønn er glad for å ha noe så flott i huset.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  8. Hi Cathrine Beautiful china and it is still in the family.
    Klem Willy

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!