mandag 8. november 2010

Ett skritt nærmere jul!

Det går altfor fort mot jul, og jeg føler vel egentlig at jeg ikke er i den førjulsstemning som seg hør og bør på denne årstiden! Men, jeg har mine triks, og det er å finne frem håndarbeidshefter og julebøker, og riktig lese meg opp! DA kommer lysten til å starte på både det ene og det andre juleprosjektet, og julestemningen kommer sigende!
Etter at jeg tidligere i år skrev om boken Vårgleder, kommer nå en like begeistret omtale av boken Julegleder, skrevet av Miriam Morken og Tone Stenkløv og utgitt på Cappelen Damm i 2008! Disse to damene, fra vinterparadiset Oppdal, er et oppkomme av gode ideer og kreativitet, og deres julebok Julegleder, blir min store inspirasjonskilde denne julen!
I Julegleder får du alt du trenger for å skape en god, gammeldags julestemning! Begge de to damene har deltatt på lokale julemesser med sine produkter - som ble godt mottatt - og det var da ideen til en julebok kom!
I Julegleder finner du alt fra juletrepynt, pose til pepperkakeformene, julemus, kaffevarmer, englebilde, advents-kalender, hjertpute, julejente-figur, dørkrans, finérengler, bakehåndkle med julebroderi, og mye mye mer!
Her finnes fargerik julepynt og mer tradisjonelt i rødt og hvitt, eller sart i hvitt og brunt. Mirams hjemmelagede fyrstekake får du også oppskriften til, og det minner meg om at jeg for mange år siden alltid bakte det til jul!
Teknikkene i boken er alt fra søm, broderi, og lappeteknikk, til kort, stempel, papir, filt og finér, og noen av prosjektene egner seg godt til å brukes til juleverksted for hele familien! Julegleder anbefales varmt, og kan også kjøpes på engelsk her og tysk her! Alle bildene over er lånt fra Julegleder!
Så da er jeg kommet godt i gang med tankene rundt jul, i hvert fall! Og sånn på slutten kan jeg fortelle dere at Cathrines Julekalender 2010 er i ferd med å ta form, så nå kan dere bare glede dere! I år som i fjor blir det en ny luke å åpne hver dag, og mange fine premier! Ho, ho!

11 kommentarer:

  1. Masse flott inspirasjon og finne i de bøkene....nei julestemning nei...kommer like fort hvert år denne jula:)
    ha en vakker dag
    eddaKlememmer

    SvarSlett
  2. hei Cathrine,
    her er det skikkelig julestemning i dag.
    det snør,et nydelig hvit teppe legger seg over arendal nå på morran,får egentlig håpe det holder seg der..
    å flott innlegg du har om en herlig bok,det setter vi pris på.
    nydelige bilder.
    ønsker deg og dine en herlig dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Så herlig inspirasjon ,))
    Kjenner jeg trenger litt av det i dag!!♥
    Takk for boktips ;))
    Nyt dagen og kreativiteten ;))
    Klem fra meg, Anki

    SvarSlett
  4. Hi Cathrine, thank you for the lovely Christmasinspiration. With this wonderful book you can really prepare for Christmas.
    Have a nice week,
    klem Willy

    SvarSlett
  5. For en herlig og inspirerende bok,
    takk for tipset.
    Synes julen kommer like fort hvert år. Synes alltid jeg har så god tid og så plutselig er julen der.
    Ønsker deg en fin mandag.
    Klem Mio

    SvarSlett
  6. Hei!

    Takk for boktips! Jeg burde sikkert tatt meg sammen og tenkt på julen. Men når formen er heller labert så er det begrenset med overskudd til det som ikke må ordnes samme dag. Jeg har i alle fall fått adventsstaken klar! Det er jeg godt fornøyd med.

    Gleder meg til å følge din julekalender:)

    Klem Pink lady

    SvarSlett
  7. Flotte inspirasjonsbilder!
    Jeg er i julemodus, men tiden strekker ikke helt til akkurat nå, men planlegging heter å være halve jobben :)

    Nyt kvelden!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  8. Helt enig i at det er flotte og inspirerende bøker. Gleder meg til kalenderen din:-)
    Klem Igi

    SvarSlett
  9. Hei Cathrine! Juleboken har jeg også kjøpt meg og synes den er veldig anvendelig! Ellers er jeg ikke den som pynter så mye, men her var det fine ideer :)

    Ha en god kveld. Klem Sylke

    SvarSlett
  10. Hi cathrine, I've just got back from my long leave and can't wait to catch up on my favorite blogs and the lovely posts that I have missed. I see you have been travelling yourself - fantastic photos from your trip! And thank you for bringing us closer to the winter and Christmas spirit.
    Anna

    SvarSlett
  11. Hei Cathrine!

    Ja dette er en fin bok som man garantert kommer i julestemning av.
    Så nå er det bare å finne frem kreativiteten etterhvert, sette av god tid(for de som har det) og kose seg.
    Den fyrstekaken du nevner får meg til å tenke på da barna var små!
    Kansje det må bli en sånn til jul?

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!