fredag 11. februar 2011

Koselig med peis!

De fleste er vel rimelig lei av kulde og snø nå, og skulle aller helst sett av resten av vinteren ble avlyst, og at det ikke trengtes å kjøpes inn mer ved! - For hvem har egentlig mer ved å selge, det er det store spørsmålet, sa en frustrert Bygårdsmann nå nylig!

Og akkurat der kommer jeg til kort! Det samme gjelder snømåking eller flatt batteri på bilen, eller i hvert fall det første. Og det kommer ikke av vond vilje! Men når det gjelder til å gjøre det koselig og stemningsfullt inne, med bl.a. fyr på peisen, så kan jeg heldig vis gjøre en god del!

Og det er jo greit av vi kan bidra med hvert vårt og det vi er best på, er det ikke? For når det kommer til måking av hustak og stabling av ved, så er det godt man har en Bygårdsmann, som verken er redd for høyder eller for å være ved-ansvarlig!

Så kan heller jeg ordne med lys i stakene, nystrøkne duker, og en og annen kake i ovnen! Sånt dill og dall som Bygårds-mannen ikke trenger å delta på, og som han mer enn gjerne overlater til fruen i huset!

Luftingen av hunden en kald vinterdag, må jeg imidlertid overlate til ham. Det vil si, hvis vi hadde hatt noen hund da! Og det drømmer Bygårdsmannen veldig hardt om. Men får han det? - Man kan ikke få alt man drømmer om, vet du, svarer jeg da!

For det får ikke jeg heller, selv om jeg ikke skal klage på tingenes tilstand, altså! Vi bor både landlig og i hus med peis. Men, som kjent drømmer jeg jo veldig om en gård eller et torp, og der skal det være minst én kakkelovn! Det finner jeg bl.a. her...

...og på Sturehoff slott ved Stockholm, hvor de sikkert har et titalls kakkelovner, som denne i kafeen for besøkende! På slottet står sikkert kakkelovnene som stolte monumenter i flere av husets rom, og varmer opp både hus, kropp og sjel!

Hos Cronspisen får du imidlertid akkurat den kakkelovnen du ønsker deg - i både klassisk og moderne utførelse (se utvalget her), mens hos Kakelugnspannan får du kakkelovner som gir vannbåren varme! De har også verdens første kakkelovn som drives av pellets!
Men det er hyggelig med peis også, da dere, og den er god å ha når kulda setter inn! Med ønske om en riktig god helg!

10 kommentarer:

  1. He, he med den overskriften ga du meg en assosiasjon til en viss serie på NRK..!
    Men koselig med peis ja - og kakkelovn hadde heller ikke vært dumt:-D
    Riktig god helg Cathrine,
    klem Hege.

    SvarSlett
  2. Ja..den som hadde hatt peis:)Masse nydelige bilder her med fine ovner og peiser..
    ha en riktig go helg..
    klemklem

    SvarSlett
  3. Ja her sitter jeg og koser meg ved peisen med nystekte boller og kaffe:))
    Her var det mange flotte peiser, kunne tenkt meg en i hvert rom jeg:)
    Heldigvis har vi masse ved fra alle naboer som gir bort trær til oss, vi er så takknemlig...for ved "vokser" ikke på trær i disse tider:))

    Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

    SvarSlett
  4. Festlig! Du skriver så lunt og godt :-)

    Men du vet, man kan vel ikke ha torp uten å ha en hund? Det hører da med! (He, he , sier hun som har fått dyttet på seg en jakthund *s*)
    Kakkelvon er forresten ganske styrete og bittlittegranne upraktisk. Jeg vil ikke si vi angrer - jeg er ganske glad i vår vakre primadonna, men akk ja, jeg savner den god knallvarmen fra en skikkelig vedovn.
    Vakre bilder! Det er utrolig så mye lekrere man kan innrede når man heller tar hensyn til en kamin/peis enn et fjernsyn....
    En god dag til deg - klem fra Liv

    SvarSlett
  5. Synes også det er koselig med peis.
    Vi fikk peis i november, herlig å fyre opp og se på flammene og bare nyte varmen.
    Men nå har vi ikke mye ved igjen, håper det holder ut sesongen.
    Nydelige bilder du viser.
    Ønsker deg en fin helg, nyt den og kos deg foran peisen.
    Klem

    SvarSlett
  6. Peis er helt klart deilig - her har de 100 husene i borettslaget fått fyringsforbud med øyeblikkelig vinkling fordi pipene fra 1965 har så mange mangler... Vi er i kategorien veldig farlig og skla få utbedring i slutten av mars... vi har dermed mye ved og en tanke kaldt hus leeeenge ennå - arrrrrrgh!
    Kakkelovnene du viser er utrolig lekre - den som kunne kjøpe en slik en...

    Vi fyrer med stearinlys og holder varmen som best vi kan...
    Klem Hilde

    SvarSlett
  7. Vi har masse ved. Vil du kjøpe?? BARE TULLA!!!
    Mannen min fikk "Vedangst" i slutten av desember da det minket litt vel fort på lageret. Men nå har det vært mildere, så det går visst bra i år også.
    (Og serien Koselig med peis var jammen artig!!)
    Takk for fine bilder...
    God helg.

    SvarSlett
  8. Når våren kommer skal vi også innstallere vedfyring i huset. Ovnen som sto her heiv vi ut da vi begynte renovering, og så har det ikke kommet inn noen ny. Har ikke helt bestemt meg for om det blir peis eller en liten klebersteinsovn. Stua er ikke så stor, så det må ikke ruve for mye. Enn så lenge holder vi godt varmen med oljefyrte ovner. Er forresten veldig enig i at husmødre og husfedre kan ha ulike arbeidsoppgaver alt etter interesser og evner. For å si det sånn - det hadde blitt mye pannekaker og risengrynsgrøt i mormorhuset dersom morfar skulle stått for matlagingen. Og skulle du komme på besøk til mormorhuset vinterstid og jeg skulle holde veien åpen - ja så måtte du stolpet i snø til livet. Alle er ikke gode til alt, men alle er gode til noe! Hurra for den lille forskjellen! God helg til deg.
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  9. as always i love your blog catherine. it is beautiful. i love all the blue things!
    (i have moved my blog to this new address, bethretrodreams)
    Best Wishes,

    Beth :)

    SvarSlett
  10. It sounds like you are staying snug and warm. I've never seen stoves like the blue and white ones, except on Norwegian blogs. I'm sure Americans would love to find some like these.
    Happy Birthday to the man. It always translates Townhouse man or Apartment man on your blog. I'm sure that it means "man of the house" or something like that.
    Happy Valentine's Day to you too.
    Blessings,
    Marcia

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!