mandag 7. november 2011

En prinsesse verdig!

Akkurat som kronprinsesse Mary av Danmark er kjent for sine mange hodeplagg, så er jeg kjent for det samme! Jeg har nesten alltid på meg noe på hodet, sommer som vinter! Og når noe spør hvorfor, sier jeg: - Den som holder hodet varmt, tenker bedre!

Du finner gratis oppskrift hos DROPS her!
Nå er det kanskje ikke så veldig nærme sannheten, men det får jo folk til å tenke og lure! Og så slipper jeg flere spørsmål! Men sannheten er selvsagt en sannhet med modifikasjoner!

Du finner gratis vintage oppskrifter hos Baby Dee her!
Så jeg er alltid på jakt etter passelige hodeplagg. Og nå som gradestokken synker, er det tid for å tenke på vinter-hodeplagg, og da gjelder det å finne noe som er både pent og kledelig, og godt og varmt! - Så jeg tenker bedre!

Og da synes jeg denne alpeluen, som er inspirert av kronprinsesse Marys mange luer - i såkalt muslingmønster - er virkelig flott! Den hekles fra toppen og nedover, i tykt garn og med tykk nål, og jeg vil tro at den vil bli manges favoritt denne vinteren! Gratis oppskrift finner du hos Hjemmet.dk her!

Og i mens jeg tenker på å fylle opp utvalget mitt med kledelige luer, ser jeg for meg min kjære farmor, som alltid gikk med hatt! Her over er hun knipset på 1950-tallet, i sin burgunde-røde Molstad-drakt, som nå henger i mitt klesskap!

Så en lue trenger altså ikke være kjedelig - det er bare å velge og vrake - og ikke minst lete etter gratis vintage- og retro-mønstere, som du bl.a. kan finne her, her og her! Da kan du lage noen ingen andre har - som virkelig er verdig en prinsesse!

Ha en fin uke dere!


11 kommentarer:

  1. Så mange herlige luer, den første skal jeg prøve meg på!! Tusen takk for flott inspirasjon(som alltid):))FIN uke og klem til deg:)

    SvarSlett
  2. Her var det mye fint. Heldig du som liker å gå med hodeplagg. Jeg synes det er flott, men jeg liker ikke å trykke håret inni luer. :))

    SvarSlett
  3. Dette var et urolig morsomt innlegg! Dessverre har jeg et heller anstrengt forhold til hodeplagg, men kanskje jeg kan få rettet på det nå hvis jeg prøver en av disse oppskriftene :-) takk for linker til noen supre nettsteder!

    SvarSlett
  4. Åhh du som jeg har kost meg med koselig lesing om du som pressefotograf, strikkelærer og med et hode som tenker klart:) Mor min truet meg alltid med at jeg fikk spraglet hår hvis jeg ikke gikk med lue. Og i strikking fikk jeg null. Den ene sokken ble kjempediger og mor min forbarmet seg over meg og strikket den andre - som ble perfekt! Og læreren var jo ikke dum!.....Ellers har jeg en kjempeskjønn mor!:)
    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  5. För i tiden hade jag ofta hatt men inte nu längre.Men när jag ser alla söta mössor skulle det kanske vara kul att sticka en eller fler. Önskar dig en fin vecka.
    Anje

    SvarSlett
  6. Jammen hadde du funnet fram til mange flotte luer, og dine vane tro har du lagt inn alle praktiske lenker en luestrikker kan ønske seg *S*
    Dessverre er jeg blant dem som kjenner det klør i hele hodet om lue bare blir nevnt. Jeg klipser et par ørevarmere på dertil egnede kroppsdeler og så er jeg kledd på hodet i alt fra minus 1 til minus 25.
    Min mor derimot, hun er en ivrig luebruker, så jeg skal vise henne innlegget ditt.
    En fortsatt god uke med ull på hodet til deg - Liv

    SvarSlett
  7. Herlig, herlig..
    Og om jeg hadde sett så vakker ut i et hodeplagg, hadde jeg saktens meg aldri frøset på ørene...
    Noen kler disse plaggene så mye bedre enn andre - så enkelt er det bare.
    Jeg har lagd mønster og sydd en del huer. heldige meg, så har jeg noen vakre venninner og en datter som bruker dem ;o)

    TAKK for titten.
    Alltid inspirernde å besøke bloggen din.

    Klem fra Anne på landet.

    SvarSlett
  8. Hei Cathrine!
    Luer og andre hodeplagg - huff, huff! Jeg er "født" med pels på hodet og holder meg god og varm hele vinteren. Lar bare håret vokse litt ekstra. Kan til nød ikle meg et pannebånd når gradestokken kryper over 20 minus, men ellers går jeg barhodet.
    Det er igrunnen rart, for når barna var små var jeg ytterst påpasselig med at de kledde seg godt - og lue var et must.
    Men mange fine oppskrifter hadde du nå linket til, så det er sikkert en del lesere som kan dra nytte av det.
    Fin uke til deg!
    Klem Berit

    SvarSlett
  9. Herlige hodeplagg her, men jeg må innrømme jeg er dårlig på å ta på meg hodeplagg selv, kanskje caps når det passer slik;)...og tova pøser på vinteren i kulda;)
    Nyt uka videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. Los gorros son un complemento muy elegante.

    SvarSlett
  11. What cute hat ideas! We tend to wear them more during the Winter months, although I like to have a hat on in the summer when I'm out working in my garden :)
    Thanks for keeping up with Jordan. When I talked to my brother yesterday, Jordan was still in the hospital. He said he's had a rough time and been in a lot of pain. I hope that the surgery they did last week will help.
    Blessings,
    Marcia

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!