søndag 13. november 2011

Gamle kakebokser får nytt liv!

Det hender man er heldig og kommer over disse gamle kakeboksene, som har både 2 og 3 etasjer! Så denne kakeboksen, som dukket opp i en bruktbutikk i Sverige nylig, fikk selvsagt bli med hjem!

Fargene er typske for årene 1910-1930, og denne gled jo rett inn sammen med mandelkvernen og farmors gamle kjøkken-vekt fra samme tid!

I sommer stoppet vi langs den svenske landeveien, der det var "baklucka-loppis". Og da fikk jeg kjøpt denne kakeboksen av en dame, som hadde arvet den etter sin mor!

Men den tid er forbi, da enhver husmor med respekt for seg selv, alltid hadde velfylte kakebokser! Slik at ethvert lite besøk kunne trakteres med et minimum av kaffe og kaker.

I dag er de velfyllte kakeboksene byttet ut med et sunnere alternativ! Det er synd, men vi  har innsett at kakespising, det hører helgen til!

Så da måtte jeg finne et annet bruksområde for de gamle kakeboksene, utenom å kun ha dem til pynt! Løsningen ble at de brukes til oppbevaring av telys og stearinlys!

I den 2 etasjes boksen, har de store telysene fått plass øverst, men de små frister tilværelsen i den underste boksen!

I den firkantede kakeboksen med Dalarna-motiv, var det fin plass til stearinlysene!

Og sammen er de "krutt", der de frister en ny tilværelse i kjøkkenhyllen, hvor de er lett å nå når vi trenger nye lys!

Og dermed har de gamle kakeboksene fått nytt liv - selv om det kanskje ikke var akkurat dette de hadde ønsket seg!

Men, nå som julen er rett rundt hjørnet, kan det jo hende at de får midlertidig tillatelse, til å bli fylt med søte kaker, slik at de igjen kan føle seg som kakebokser med stor K!

Og, kanskje, får de stifte bekjentskap med de andre av husets kakebokser, slik som denne, som ble tatt frem til jul i fjor!  


7 kommentarer:

  1. Gamle kakebokser kan selvsagt brukes til mangt. Jeg har ulike typer ris i mine. Jeg synes du har en veldig koselig blogg, som jeg følger med glede... Ha en fortsatt fin søndag! Klem fra Rosen

    SvarSlett
  2. Hei Cathrine!
    Kjempesøte kakebokser du har funnet. Det er så koselig med disse gamle boksene - og de var jo helt perfekte til oppbevaring av lys. Jeg har en god del stående nede i "matkjelleren" (nå brukt til oppbevaring av alskens saker. Arvet noen etter min mamma - lyseblå med oppskrifter under lokket og noen røde med julestjerne på lokket. Hver jul har de sine faste kakeslag til oppbevaring. Noen av dem er godt preget av tidens tann, men med matpapir inni, så går det greit likevel. Har forresten fått mye skryt for mandelkvernen. Den frister nå en tilværelse på hjørnehyllen i kjøkkenet. Ønsker deg en fortsatt fin søndag. Her venter bløtkake i anledning farsdag.
    Klem Berit

    SvarSlett
  3. Mye koseligere enn oppbevaringsbokser i plast fra Europris. Så moro å finne sånne bokser på loppis. Til helgen kommer en dame til Othilies Gårdshandel (Nevlunghavn) med brukt-saker fra Danmark. Gleder meg!

    SvarSlett
  4. Herlige kakebokser. Skjønner ikke at noen vil selge noe så fint. Smart anvendelse av boksene. Selv har jeg sydd poser for å oppbevare lysene i.

    SvarSlett
  5. Så vakre kakebokser!
    Klem

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelig kommentar hos meg!
    Jeg ser at du har mye fint som er gammelt.
    Jeg stopper også på loppiser i Sverige, og der er de så forbauset over at nordmenn er så glade i ting av tre!
    Hilsen fra nord!

    SvarSlett
  7. oj, slike har jeg ikke sett før! Så søte!! også så lurt å fylle de med stearinlys, det blir jo gjerne hyppig brukt!! :o)

    Vakker blogg du har! ♥

    Ønsker deg en HERLIG uke!!

    stor klem!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!