onsdag 4. januar 2012

En rød dukkevogn...

... fra 1960 har blitt en liten fargeklatt på barnebarnrommet, og ser ut til å ha blitt lekt grundig med! I den blå utrekkssengen med Dalahest motiv (les om sengen her), har det ligget mang en liten overnattingsgjest!

Men nå begynner de søte små å vokse ut av herligheten! Så da var tiden kommet for å tenke i nye baner. Og rett før jul var Bygårdsmannen med frue på jakt på finn.no, og fant en nesten ny Hagalund sovesofa, som fint har plass til 2!

Den har allerede blitt prøvesovet i, og fikk de aller beste skussmål! Og med en ekstra overmadrass, ble den så myk at selv prinsessen  på erten ville ha godkjent den!

Her ser dere før- og etter bilder! Les mer om rommet før her! Den gamle sengen i bjørk har nå blitt overtatt av storesøster (strikkersken i forrige innlegg!), som var veldig glad å få sin mammas gamle seng!

Vi måtte ominnrede en smule, og plasserte bokhyllen - som tidligere sto under vinduet - ved siden av sofaen mot en skapvegg. Her ser dere samlingen med gamle barnebøker, som er flittig i bruk!

I vinduskarmen står det to Dalahester, som vi kjøpte i sommer! Den hvite er endog malt av en utflyttet nordmann (se bildet under), som vi traff da vi besøkte Grannas ved Siljan i Dalarna!

Dalahestens opprinnelse startet med at skogarbeidere laget trehester, som de tok med hjem til barna. Etter hvert begynte man å dekorere dem, og de ble et Sverige-symbol etter verdensutstillingen i NY i 1939.

Her står de to Dalahestene i vinduskarmen i lyset fra julestjernen, og har er relativt fredelig liv, sånn til daglig! Og den lille, blå barnesengen får stå til pynt, inntil det kanskje kommer et nytt barnebarn som skal ligge i den!

I dag er den store rydde-vekk-julepynten dagen, og det skal bli litt godt det også, å rydde jula bort! Når pleier du å gjøre det?





13 kommentarer:

  1. Heldige barnebarna dine, som får ha et eget rom når de er på besøk :-) Der kan jeg tenke meg de koser seg, så flott som det var :-)
    Godt nyttår!

    SvarSlett
  2. Så fin den vita dalahästen var! Det är verkligen kul att den finns i fler färger än den röda...
    Ja, julen börjar kännas överspelad nu, egentligen brukar jag, enligt tradition, vänta till 20:e dag Knut, 20 dagar efter jul men det kliar redan i fingrarna för att få bort julen. (Kanske blir det till helgen...)
    Mariette

    SvarSlett
  3. Godt nyttår!
    13. dag jul. er tradisjoner heime.
    20 dagen sier min svigerfamilie.

    Eg blir lei lenge før det og akkurat det skaper diskusjoner i heimen. Tilslutt bare kaster eg ut juletreet osv,

    Tusen takk for filtkorga som kom i går!

    (Skal takke på bloggen seinere,mista pappa i går så bloggen får bare være)

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Jammen er du flink til ordne det til for barnebarna. Jeg vil ønske deg et godt:)) nyttår.

    SvarSlett
  5. Det var en søt dukkevogn :) Jeg har ikke noe tidspunkt for å rydde bort julen - pynter både sent (like før jul) og lite, så det forsvinner sikkert like plutselig som det har kommet ;)

    Klem

    SvarSlett
  6. Det gjør seg med en sofesofa. Å så praktisk!
    Er selv på utkikk etter en passende sovesofa til størstejentas kommende rom...

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Dette var et koselig barnerom! Tenker de små koser seg der, med dukkevogn, bamser og bøker.
    Når det gjelder å kaste ut jula, så varierer det her, men til lørdag ryker den her i mormorhuset. Da er det tid for langtidssøvn for Carl Larssonfamilien, nisser og alt annet dill som blir hentet frem fra loftsboden i desember. Gleder meg til å få det unna i år.
    Fin uke til deg.
    Klem Berit

    SvarSlett
  8. Hej Cathrine , what a lovely bedroom and dukkevogn.
    Klem

    SvarSlett
  9. Hvor finder man sadan en dukkevogn fra 60' pa nettet? Jeg bor i Californien og vil gerne ha en til mit barnebarn.

    SvarSlett
  10. Hei Lisbeth!
    Kan du ta kontakt med meg? Min e-post adr. finner du på bloggen under min profil, der det står "E-mail me".

    Cathrine :-)

    SvarSlett
  11. Beautiful stroller, a beautiful week

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!