onsdag 1. august 2012

Hvit arve pelargonia fra Valdres!

Det sies av avleggere helst skal stjeles, men det holder vi oss for gode til her i huset!

Men da tilbudet kom om at jeg kunne en avlegger av vrifrukt fra fru Rosesommer, ble jeg veldig glad! Jeg skrev om den rosa vrifrukten jeg fikk av Ida Elisabeth her, og ønsker meg nå mange flere!

Og for noen få dager siden kom en overraskelsespakke i posten: 2 vrifruktblader, avlegger av portulakk og en hvit arvepelargonia! De ble straks satt i jorden alle 4!

Vrifruktbladene kan settes rett i jorden, og så er det bare å håpe på det beste! Disse blir lilla og hvite - se her!

Portulakk har jeg såvidt hørt om, og den får etter hvert små, rosa blomster, og kan brukes til både stuing, eller som smaksforsterker i supper og annet! Se oppskrift her.

Den hvite arvepelargoniaen googlet jeg, men fant den ikke. Og måtte le da navnet kom av at fru Rosesommer har arvet den, og at det var en hvit pelargonia!

Den har fått navnet Gudveig, etter tanten som en gang hadde den! Her ser du bilde av hvordan den blir!  Bildet har lånt av Pelargonium Oasen - se her!

Illustrasjonsfoto!
Den hvite pelargoniaen  kommer fra Etnedal i Valdres, fra fru Rosesommers onkel og tante, som har hatt  den i over 60 år! I dag er tanten død, men onkelen tar fremdeles hånd om alle plantene, selv i en alder av 92 år!

Her er min arveplante, som sto i mitt foreldrehjem for 35 år siden, og som har blitt pottet om og hver vår, og har gitt utallige avleggere! Den er rosa på baksiden av bladene, og jeg aner ikke hva den heter - vet du?

Her står avleggerne i vinduet på vaskerommet, og venter på en ny vår!

Skulle du ha en avlegger av en vrifrukt eller en pelargonia til overs, blir jeg veldig glad!

4 kommentarer:

  1. Du verden så flink du er med planter! Det er morsomt å få ting til å spire og se de vokser seg til store planter;)

    SvarSlett
  2. Så koselige innlegg du har hatt i det siste. Falt helt for de blå og hvitrutete gardinene du har på kjøkkenet. Så fine. Flott den boka; Årets saga, har den her også. :) Kjekt med avleggere, blir nok fint når de vokser til.

    SvarSlett
  3. Lykke til med avleggerne. Håper de vokser seg store og flotte alle sammen.
    Klem Tone

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!