lørdag 29. juni 2013

Blekk spruten som ble babyens beste venn!

Disse herlige, heklede blekksprutene er både fargerike og spennende å se på, men ikke minst kan de skape trygghet for en liten krabat!
I Danmark samler Spruttegruppen inn sprutter (blekkspruter), som frivillige lager, og gir dem til landets 17 neonatalavdelinger!
Spruttene har nemlig vist seg å virke berolig-ende på de for tidlig fødte, ved at blekksprutens fangarmer minner om navlestrengen i mors liv! Les om det her!
Spruttegruppen samler inn sprutter via Facebook her, og Jeanette Bøgelund bak bloggen Lutter Idyl har ansvaret for innsamlingen.
Spruttene blir vasket og lagt i plastposer med et lite kort, før de avleveres sykehusene!
Da vi var i Danmark nylig, så jeg at spruttene ble solgt på markeder, og jeg synes de var veldig søte! Og ettersom vi venter et barnebarn til, vil jeg gjerne lage en!
Oppskriften på en heklet sprutt finner du hos Hendes Verden her! Vil du heller strikke en blekksprut, finner du oppskrift og utførlig forklaring hos Spruttegruppen her!
Jeg vet ikke om det finnes en tilsvarende gruppe i Norge? I Sverige er det Babydjungeln som står for innsamlingen av blekkspruter. De har også lagt ut oppskrifter her.
Dette er et flott tiltak, som sikkert vil bidra til at mange for tidlig fødte får en liten, ny venn! Og blekksprutene er jo fine kosedyr og trøst til enhver ny verdensborger!
Ps. Her hjemme har vi bl.a. Amandaprosjektet, der frivillige strikker tepper og klær til for tidlig fødte. 



3 kommentarer:

  1. For et flott tiltak! Og så var de jo veldig søte :)
    Fin helg til deg :)
    - Ingrid

    SvarSlett
  2. Herlige disse blekksprutene! Og for et flott prosjekt!

    SvarSlett
  3. Sånn et utrulig flott prosjekt og desse blekksprutene var jo bare så herlige og det må jo bare bli favoritten til dei små❤
    Håper du har fine sommerdager,kunne godt tenkt meg finere og varmere vær men det kommer nok alltids:)

    Fine lørdagskveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!