tirsdag 5. november 2013

Endelig på perle broderi kurs!

Som jeg tidligere har skrevet om, ville jeg lære meg kunsten å sy med perler, og planla å sy bunadsveske til datteren min!
Men inntil nå har det ikke vært et eneste kurs å oppdrive, annet enn på Vestlandet! Så jeg har derfor forsøkt å lære meg det på egen hånd,
og fikk bl.a. tak i dette heftet - Perleteknikker på Fanabunaden - som kan bestilles hos Husfliden i Bergen.
Men, det var lettere sagt enn gjort. Så jeg ble i riktig perlehumør da jeg oppdaget at Oslo Fylkeshusflidslag annonserte kurs i Perler på stramei, og meldte meg fluksens på!
Og nå har jeg hatt 3 flotte kurskvelder sammen med 6 andre ivrige damer, og har fått en grundig innføring i kunsten å sy med perler!
Her er vår blide og kunnskapsrike kursleder, Berit Helgeland, som har bodd mange år i Øystese i Hardanger, og som nå er studieleder i Østensjø Husflidslag!
Hun ble bedt om å holde kurset av studieleder i Grünerløkka Husflidslag, Gunhild Roer Ludvigsen, som selv deltok på kurset!
Den første kursdagen viste leder for Grünerløkka Husflidslag, Jorun Valeur Bekkby, frem sin flotte samling med gamle perlebringkluter- og belter, vesker, klær, puter, og mye annet brodert med perler! Det er hennes bringklut- og belte vi ser på bildet over!
Og av kurslederen fikk vi låne mønstre, og studere hennes tidligere arbeider, som dette perlebeltet!
Her viser hun oss hvordan man perler den hvite borden, som brukes rundt armåpningene og halskanten på bl.a. Vossabunaden! Den finner du for øvrig fremgangsmåten til hos Fru Storlien her!
På kurset var det flere med tilknytning til Hardanger. Men mønstrene til bringkluter- og belter har mange likhetstrekk, og kan derfor, med noen justeringer i fargene, brukes flere steder.
Mølstertunet på Voss har de en stor samling gamle bringkluter, som jeg tok bilde av i 2011, og variasjonen av mønstre var stor!
Det er litt leit at de trivelige kurskveldene er over. Men på nyåret starter nytt kurs, og da er jeg allerede påmeldt!
Her ser dere noe av det vi broderte siste kurskvelden, da vi sydde med perler på rødt klede!
Og skulle flere har lyst til å lære seg kunsten å sy med perler, så blir det altså flere kurs!
Jeg må ikke glemme og nevne at Østensjø Husflidslag har julemesse førstkommende helg, og at Oslo Husflidslag vil være på julemarkedet på Folkemuseet - se her!

Jeg må heller ikke glemme å si at perlekurset var gøy, og at jeg ser frem til å sy mer!

5 kommentarer:

  1. Så flott at det finnes kurs og hefte! Jeg sydde helt uten noen form for instruksjon, det gikk på et vis det også. Men jeg tar gjerne imot tips om det blir flere kurs! Lurer nemlig på om jeg må sy en Hardangerbunad til i løpet av vinteren...

    SvarSlett
  2. Dette hadde vært moro å prøve, men det finnes neppe slike kurs her i England...

    SvarSlett
  3. Perlebroderi høres gøy ut! Så mye vakkert som er laget av bittesmå perler, både på bunader og andre ting.

    SvarSlett
  4. Så gøy at du fikk meldt deg på kurs !!

    Skulle gjerne gått på kurs hver høst, men her i Italia og nærmere bestemt Bolsena, er det jeg har funnet ut, kun kniplingskurs på gang....og det blir vel for avasnert og smått for meg...:(

    Lykke til på neste kurs, kos deg :)

    SvarSlett
  5. Øvelse gjør mesteren.
    Stor fine arbeider!!!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!