torsdag 20. mars 2014

Iris i Norges glass!

Jeg har satt blomsterløker i Norgesglass flere ganger tidligere, men det er første gangen jeg har satt iris!
Og de trivdes like godt som noen annen i glasset, kom med nye blomster, luktet godt, og tok seg fint ut, så lenge det varte!
For det var ikke annet enn en liten gjesteopptreden de tok på kjøkkenbordet, før de fant ut at de måtte spare seg til neste år!
Iris er en planteslekt med ca. 300 arter i sverdliljefamilien (Iridaceae). Sverdlilje (Iris pseudacorus) er eneste art som vokser vilt i Norge, og denne har gitt familien dens navn.
Det gir aldri noen langvarig glede å plante blomsterløker i glass eller krukker innendørs,
men det gir en veldig glede å se det spire og gro og blomstre!
Og så er det jo et vårtegn med stor V!
Med ønske om en fin dag!

9 kommentarer:

  1. Rett og slett bare nydelig. Vi får nyte synet så lenge vi kan, og så kan vi glede oss til neste gang det blomstrer :)
    Ønsker deg en fin dag!
    Anette

    SvarSlett
  2. Så fin Irisen var på kjøkkenet. Den varianten har jeg ikke sett før;-)

    SvarSlett
  3. Det var vakre og vårlige bilder :-)
    Fortsatt fin torsdag!
    Trude C.

    SvarSlett
  4. HEI

    så fint.
    tar det lang tid fra du setter dem ned til de spirer og kommer i blomst??
    ha en fin dag
    klem TOVE

    SvarSlett
  5. Åhh, så fint!
    Det är ju en superidé och även om vi inte har Norgesglas, så kan man ju alltid ha dom i en fin kruka.
    Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Iris er en flott plante!
    Hadde den i hagen der jeg bodde tidligere. Spørs om jeg ikke må plante en her også;) Den gjorde seg fint på bordet hos deg :)

    SvarSlett
  7. Iris er noe av det vakreste jeg vet. Har to sorter i hagen min, og er så spent hbert år hvor mye de har formert seg.
    klem

    SvarSlett
  8. Så utrolig nydelig! Jeg har iris i hagen, og de kom uvanlig tidlig i år med den "rare" vinteren vi har hatt i Trondheim. Lurer på hvordan det går med dem nå, plutselig dekket av snø...

    SvarSlett
  9. Veldig hyggelig sart blomster er iris - og jeg liker blå.
    Ha en riktig fint helg Cathrine.
    Klem fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!