tirsdag 5. august 2014

Nancy koften min (5): Nancy får knapper!

Endelig har jeg kommet så langt at Nancy koften min snart er klar for fine knapper!
Knappene er laget av skjell, og har nydelig perlemorskimmer! Her ligger de klar i en stråmønsterskål, og venter på å bli sydd i!
Knappestolpene på Nancy koften er vertikale. Jeg fortrekker egentlig knappestolper som strikkes nedenifra, og så sys fast, som her.
Men jeg vil at Nancy koften min skal bli mest mulig lik den originale, så derfor ble det vertikale knappestolper denne gangen!
Tips: For at de sårbare klippekantene ikke skal risikere å rakne, er det lurt å ta opp masker langs kanten og strikke knappestolper FØR man klipper opp foran!
Jeg tok opp 1 maske fra hver sidemaske i opptaksomgangen. Men i 2 omg. strikket jeg *4 m og 5 og 6 m sammen* ut pinnen. Da synes jeg kanten ble passe stram.
Jeg strikket 8 omg. vrangbord og felte så stramt av, slik at knappestolpene ikke skulle bli løse.
Halskanten felte jeg av etter metoden jeg skrev om her! Jeg vil ha en tettsittende hals på min Nancy kofte, derfor var denne metoden perfekt!
Men jeg lot det være igjen en løs trådende, så det var mulig å rekke opp og justere senere - etter jeg hadde klippet opp foran, og fått prøvd koften!
Her har jeg målt opp og merket av for knapphull!
I skrivende stund har Nancy koften fått begge knappestolper, er klippet opp foran, og får nå pent påsydde pyntebånd over klippekantene!
Det skal bli moro når jeg kan vise Nancy koften frem i all sin glans - i mine farger - og ikke minst ta den i bruk!

5 kommentarer:

  1. Kofta di blir nydelig! Knappene passer helt perfekt til den.

    SvarSlett
  2. Å som jeg har gledet meg til å se denne!! :)
    Den er jo så vakker! :) Nydelige farger, og knappene er jo som laget til kofta :)
    Tusen takk for tips med klipping og stolper, det er noe jeg ikke har våga meg ut på ennå... Har så flaks at jeg har en mor som syr og klipper for meg, men en gang må jeg jo gjøre det selv ;)

    Håper du fortsatt nyter sommerdagene :)
    Dårlig med blogging hos meg om dagen, jeg er på besøk hos Prinsessa mi, og da har jeg iallefall ikke tid! Har sååå mye å finne på vi to vet du :)

    Kos deg :)
    Go'klem fra Nina

    SvarSlett
  3. Nancykofta ser ut til å bli nydelig, knappene blir prikken over i'en :)

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å se den ferdig. Jeg elsker kofter og håper selv å starte på en Fanakofte utpå høsten en gang :)Fant et gammelt mønster etter min farmor..
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  5. Takk for fine tips. Skal i gang med å gjøre dette med min Nancy nå. Skal ha pc oppe og inn på siden din da.
    Helgeklem fra meg

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!