torsdag 6. november 2014

Nytt kjøkken 4 - spiskammeret!

Helt siden jeg trådte mine barnesko hos min farmor, som bodde i en klassisk byleilighet, har jeg hatt en forkjærlighet for spiskammer!
Min farmor hadde alt av serviser, glass, bestikk, tørrvarer og hermetikk m.m. i dette praktiske rommet i hjørnet av kjøkkenet!
Og i huset vårt er vi så heldige å ha en liten bod under trappen, som vi har brukt som spiskammer! Det ligger bak døren på bildet.
Og nå som kjøkkenet skulle pusses opp, var det lenge en diskusjon om boden skulle rives, eller om vi skulle beholde den.
Her bak kjøleskapet og benkeskapet ligger boden. Dette var rett før demonteringen av det gamle kjøkkenet!
Resultatet ble at vi beholder boden, og i nisjen vil det komme skap, stekovn og skuffer!
Og boden er nå nymalt og klar for et nytt liv!
Hyllene skal få hyllepapir og fine hylleborder, og jeg gleder meg til å ta det i bruk igjen!
Jeg synes det er veldig praktisk å utnytte rommet under trappen til spiskammer!
Det gir ekstra hylleplass, og et sted hvor man kan sette store kjeler, kakebokser, kjøkkenmaskiner og annet!
For ikke å glemme saft og syltetøy, hvis man kan få det kjølig i spiskammeret.
Jeg gleder meg til spiskammeret igjen kan tas i bruk, som et ekstra oppbevaringsrom!
Nå er veggplatene på kjøkkenet kommet opp, så det går fremover,
og vi nærmer oss mer og mer et nytt kjøkken!

6 kommentarer:

  1. Herlig innlegg, om ett "glemt" rom !

    Hadde i sin, visninger på mange gamle Frogner-leiligheter og da så man veldig godt at slike rom fantes, eller var blitt integrert inn i ny oppussede kjøkkener. Men, jeg er enig med deg, må da være gull å ha en slik plass? Gjemme bort det man ikke bruker hver dag, samt hermetikk til eksempel?

    Tvi tvi videre i oppussingen :)

    SvarSlett
  2. "Spiskammers" som vi kalte det var helt vanlig i gamle dager, og dårlig isolert som det var, fungerte det nesten som kjøleskap ihvertfall i den kalde årstid.
    Jeg har stort kjølerom, og der står det litt av hvert som ikke trenger kjøling også. Smart å beholde spiskammeret.

    Lykke til med nytt kjøkken!

    Klem

    SvarSlett
  3. Hadde eg hatt mulighet, så hadde eg laga eit lite spiskammer, eg òg.. Og det høyrest så fint ut med 'spiskammers' i forhold til 'matbod'.
    Siri

    SvarSlett
  4. Ahh det ser ut som en stor renovering.
    Det er riktig a bruke alle alternativiheter. En spisekammer er definitiv veldig bra... i alle fall...
    og hyggelig under trappen :-)
    Vi ønsker omstrukterere våre dusj. Selvfølgelig, det er noen debatt...
    også... jeg ønsker farge. Det blir spennende...
    Masse glede med dine...
    Ha en fin helg Cathrine.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Åh, så deilig med eget spisskammer! Og det skapet under trappen så jo bare så fint ut! Skikkelig stilig ble det :)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. He, he, ble litt revet med her, jeg! Tenkte, nei, dere må ikke rive spiskammerset! Puh! :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!