onsdag 28. oktober 2015

Cathrines Mat: Oppskrift på min tyttebær syltetøy!

Jeg har hatt en stor pose tyttebær i fryseren, som jeg ville ta opp når det passet slik, og lage godt tyttebærsyltetøy av!
Slikt syltetøy som er søtt nok, ifølge Bygårdsmannen! Selv liker jeg rårørte tyttebær best. Men denne gangen fikk han oppfylt ønsket sitt!
Her kokes Norgesglassene, og gjøres klare til å fylles med nykokt syltetøy!
Glassene står under et glasshåndkle mens syltetøyet lages.
Og her er tyttebærene kommet i gryta! 
Oppskriften på Cathrines tyttebærsyltetøy:
2-3 kilo tyttebær
3-4 dl vann
1-1,5 kilo sukker

Kokes i 15. minutter. Rør inn sukkeret, og rør til det er helt oppløst.
Syltetøyet helles på rene glass, som settes på hodet  til de er blitt kalde.  
Det som ikke får plass i glassene, blir fint følge til neste søndagsmiddag!
Det er viktig å nyte synet av arbeidet, så la gjerne glassene stå på kjøkkenbenken natten over!
Vi har allerede testet tyttebærsyltetøyet, og det var søtt og godt
Ønsker du et mindre søtt tyttebærsyltetøy, smaker du det til under koking, ved å ha i sukker litt og litt om gangen.

Lykke til!

4 kommentarer:

  1. *smatt smatt*
    Det blir godt til steika og kjøttkakene.
    Del det gjerne på link Your stuff party i bloggen min i dag og i morgen. Ha en strålandes dag videre.

    SvarSlett
  2. Mhhhh ser det veldig godt. Herlige syltetøy har du laget.
    Jeg spiser altid til frokost syltetøy :-)) Jeg hadde laget
    fra jordbære og fra rababre og sobær... tyttebær vi har ikke, jeg kan bar kjøpe, men selv laget er best.
    Nå vi har mange epler, jeg vil bake en fin kake.
    Ha en riktig fin dag. Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Takk for tips.
    Det ser virkeleg godt ut.
    Eg bruka å røre rå bær og fryse, men har lurt på
    å koke. Det blir rundt 0,5 kg sukker pr kilo dette ser eg.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. mmm det så deilig ut!!
    - takk for hyggelige ord inne hos meg, og jeg må bare si, har du litt lyst til å reise til Roma, så er det bare å dra!!
    - og Roma varer hele livet sies det :-)

    ha en fin søndag
    Jorunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!