tirsdag 14. juli 2009

Gryte kluter med åtteblads rose!

Jeg har fått noen spørsmål om mønster og oppskrift til gryteklutene i headingen her, og jeg deler villig vekk med dere! Her kommer først oppskrift på gryteklutene med såkalt åttebladsrose. Jeg har heklet dem i Gjestdal Bomull Sport med heklenål nr. 2,5, noe som gir en fin tykkelse og fasthet. De er heklet i et for- og bakstykke, som så er heklet sammen.



Filet-hekling var lettere enn jeg trodde på forhånd, og 1 rute i diagramet er 1 dobbeltstav + 2 luftmasker.




15 kommentarer:

  1. Hei og god morgen Cathrine.
    Jeg ville bare si at nå har jeg vært på besøk hos deg og det var herlig, inspirerende og kjempehyggelig å bli kjent med bloggen din. Jeg kommer gjerne på besøk igjen. Ha en deilig sommerdag.
    Klem fra Hanna
    p.s. gryteklutene skal jeg prøve meg på...

    SvarSlett
  2. Så flott! Eg har sett på den grytekluten på headeren din fleire gonger,men har ikkje fått meg til å spørja om mønster... og vips;her er den! :0)
    Skal hekla meg eit par slike,tusen takk for at du deler mønsteret villig vekk!
    Ha ein fin-fin sommardag vidare:0)

    SvarSlett
  3. Så fint at du deler mønster med oss! Jeg har også som Nikoline sett på den fine grytekluten i headeren og tenkt at "akkurat noe sånt har jeg lyst på". Det er ikke så lett å finne hekleoppskrifter lenger syns jeg, men det er kanskje for liten etterspørsel i butikkene? Rart egentlig, for det er vel ikke bare gamle oldemødre som hekler lenger vel.. ;)

    SvarSlett
  4. Grytekluten er nydelig! Har kopier oppskriften over på pc'en min. Tusen takk!

    SvarSlett
  5. Flott mønster!
    Får gjemme den til siden.
    Ha ei fin sommeruke!
    Klem Gry : )

    SvarSlett
  6. Sy nydelige grytekluter Cathrine:)
    Fortsatt fin sommer!
    Mvh. Cahrine:)

    SvarSlett
  7. Du kan hente noe hos meg;-)

    SvarSlett
  8. Nydelige grytekluter :) Og kjekt med oppskriften :)
    Du er skikkelig flink til alt mulig du :)
    Klem Maria fra Idekroken

    SvarSlett
  9. De er virkelig fine, men jeg får altså IKKE til å hekle etter oppskrift..... Hver gang jeg setter meg til med et mønster tro jeg at jeg like stor IQ som en agurk. Det fikser jeg IKKE. Dine er i alle fall kjempefine.

    SvarSlett
  10. Hei.
    Det ligger to awarder til deg i bloggen min!

    SvarSlett
  11. Så flotte grytekluter og tusen takk for at du deler mønsteret med oss.

    SvarSlett
  12. Hei :) Lurer på hvor tykt garn du har brukt her? De var veldig fine!

    SvarSlett
  13. Hei til du som lurer på hvor tukt garn jeg brukte! Jeg har brukt Gjestdal Bomull Sport garn, og det passer til heklenål 3 1/2 - 4 - se her: http://www.gjestal.no/index.php?option=com_content&view=article&id=99&Itemid=79. Jeg brukte mindre heklenål (2 1/2), og det gikk fint. Garnet er vel forholdsvis tykt. Lykkt til med heklingen!

    Mvh
    Cathrine :-)

    SvarSlett
  14. Hei. Jeg har nå prøvd meg på klutene med åtteblads rose. Bruker samme pinne og garn som deg men synes de blir så store ? Er det riktig?

    SvarSlett
  15. Størrelsen på mine grytekluter ble som i oppskriften 22x22 cm.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!