søndag 18. mai 2014

Bunads veske med perle broderi - ferdig til 17. mai!

Dagen før dagen var en lykkelig dag for en perlebroderende mamma! For de som har fulgt meg en stund, vet at jeg har strevd med dette lenge link!
Men nå kan jeg stolt vise frem resultatet av alt strevet - nemlig en egen designet bunadsveske til min datters Vossebunad! 
Mønsteret ble valgt ut fra mønsteret på bringeduken hennes - åttebladsrose med kors og blomster rundt.
Men jeg valgte å utelate gitteret rundt, og heller lage et åpent motiv på vesken.
Det skal ikke stikkes under en stol at det har vært et langt lerret å bleke, og at jeg har øvd meg lenge på broderiteknikkene.
Men jeg er veldig fornøyd med det endelige resultatet, og var glad og lykkelig over å kunne overlevere bunadsvesken til datteren min før 17. mai!
Hun har sølvbelte, og jeg hadde fått satt på en veskestøl på beltet hennes!
Veskelåsen er fra Sylvsmidja på Voss, og ble bestilt hos den lokale gullsmeden!
På innsiden av vesken har jeg laget en liten lomme, der jeg brodert min datters initialer og 2014; året da den ble laget til henne!
Det røde ullstoffet ble kjøpt på Bunadstova på Voss for et par år siden, og jeg har nok stoff til et par bringeduker! Det blir mitt neste prosjekt, nå som det har blitt moro å sy med perler!
Og etter et besøk på Mølstertunet på Voss, har jeg begynte å samle på gamle mønstre til bringeduker og belter, så det blir et spennende valg, når den tid kommer!
Jeg skal skrive litt om montering av bunadsvesken senere, og også mappene jeg laget til både vesken og bringeduken!
Bunadsvesken er jeg veldig fornøyd med, og håper datteren min får mye glede av den!

6 kommentarer:

  1. Å så nydelig;) Vakkert håndarbeid;) Det må være en god følelse å få overlevere en slik veske;)
    Ønsker deg en flott mai videre;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Nydelig bunadveske, virkelig imponerende!! Den ble nok satt stor pris på kan jeg tenke meg! :-)

    SvarSlett
  3. For et nydelig arbeid du har utført!Kjempefin bunadsveske! Lykke til med videre brodering!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Denne skal du være stolt over. Flott håndarbeide,som kommer til å glede i generasjoner :-)

    SvarSlett
  5. GURI malla!!
    Nå blei eg imponert! Såååå nydelig bunadsveske! Som DU har diktet, noe så herlig minne å ta med seg videre! Og ikke nok med det - egne etui som den kan ligge standsmessig i? Såå lurt!

    Må fortelle noe vittig-
    Da Flettemamma og datteren min var på godmorgen Norge?
    Ja da var det mange henvendelser til Flettemamma etterpå.
    En merket seg imidlertid ut. Hun ringte, gav klar beskjed om at hun IKKE var interessert i fletter, MEN derimot hvor en kunne få tak i slik bunadsveske som hun som hadde bunad hadde ;););)
    Herlig!

    Takk for titten da og klem fra meg!
    P.s. - du vet du har sånn robotgreier sant???

    SvarSlett
  6. Hei! Ja, bunadsvesken ble riktig flott! Noe lignende har jeg tenkt å lage til de små barnebunadene. Det er jo moro å sy med perler, og jeg har masse igjen fra den siste bunaden. Svigerdatter som ønsker seg ny bringeklut har jeg også. Skjønner godt at du syntes det var spennende å komme i bladet. Jeg har blitt forespurt både av Hjemmet og Familien, men har takket nei. Hygg deg videre i de deilige maidagene vi har her på østlandet ;)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!