tirsdag 19. august 2014

Hardanger folkemuseums bunads- og hardanger søms utstilling!

Som jeg skrev om i Vårt vakre Vestland, har vi hatt en fantastisk flott tur vestover denne sommeren! Og besøket på  Hardanger folkemuseum i Utne ble et absolutt høydepunkt!
Jeg hadde gledet meg lenge til å se Hardangerbunad og Hardangersømutstillingen i selve Hardangers vugge!
Her er det beste av det beste av Hardangersøm tatt vare på - bl.a. dette forkleet, som vant en pris under Verdensutstillingen i Paris 1900!
Og bunadsutstillingen var et mekka, for den som er interessert i perlebringekluter, brudekroner, og vakre bunader! Nasjonalen, ble Hardangerbunaden kalt, etter unionsoppløsningen i 1905!
Og mange år tidligere hadde Tidemann og Gude malt sitt kjente maleri "Brudeferden i Hardanger" (1848), som museet har gjenskapt her!
Her kan man se nærmere på de forskjellige bunadene,
og ta bruden, i sin vakre brudekrone, nærmere i øyensyn!
I montre ligger de vakreste perlebringeduker på rekke og rad,
og et dåpsbarnet er kledd i sin fineste stas på den store dagen!
Samlingen av dåpsluer og barneluer er også stor!
Bygårdsmannen hadde muligens mer sans for utstillingen av vakre hardingfeler!
Eller som han selv sa det:
- Det beste med hele museet var de gode svelene!
Så der fikk mor påskrevet det passet!
Men skulle du være på de kanter, har Hardanger folkemuseum i Utne noen flotte utstillinger!

3 kommentarer:

  1. Det må jeg huske på hvis jeg er på
    de kanter.Hardanger er flott på mange vis. Sydde duker når jeg var ung. Ikke siden. Flotte bilder foresten .
    Klem Ingun

    SvarSlett
  2. Vestlandet er ikke dumt som feriemål. Vakker natur og masse kunst og kultur. Vi var på Hardangermuseet og så de flotte brudekronene for noen år siden. De er helt fantastiske!
    Hardangersøm er vel noe av det fineste broderiet som fins. Bestemoren min var så flink til å brodere det, så vi har noen små skatter etter henne :)

    SvarSlett
  3. Ahhh sjkønn - herlige broderi og så fine bunader. Kanskje jeg kan reise til Hardangermuset, jeg liker veldig. Fine reise du har hatt i Vestlandet. Tusen takk for fine bilder Cathrine.
    God kveld deg.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!