søndag 1. mars 2015

Bruktfunn: Fire King bake bolle

For noen år siden begynte jeg å samle på Fire King glassboller, og jeg bruker settet under veldig mye!
Fire King glass ble produsert av amerikanske Anchor Hocking fra 1940-tallet.
Jeg har lenge ønsket meg en Fire King bakebolle med hank og helletut, men har aldri sett det til salgs i noen bruktbutikk. Før nå!
Og da var jeg ikke så veldig sen om å gripe tak i den - klok av skade (se her) - og holde godt fast, til vi kom til kassen!
Og her står den i all sin prakt, klar til bruk!
Jeg synes den jadegrønne fargen er så vakker, og at fasongen på bollen er så fin!
Fire King glass - særlig det jadegrønne - har blitt veldig populært som samleobjekter, etter at Martha Stewart hadde et innslag om det i sitt talkshow - se her!
Glasset finnes i flere farger, og jeg kunne også tenkt meg noe i lyseblått!
Disse ildfaste fatene fra 1960-tallet, var også et kjent innslag på det norske kjøkkenet før! Vi har mange av dem, som dere skal få se senere!
I samlingen min av gamle bakesaker, har jeg mange fine bakeformer (de skal dere også få se nærmere på senere),
og dette halvlitermålet i glass!
Men øverst på favorittlisten min nå, står nok den jadegrønne bakebollen fra Fire King!
Med ønske om en fin søndag!

2 kommentarer:

  1. Lekkert !
    Det er så koseleg å lese innlegga dine.
    Når eg ser litermålet i glas kjem eg på at eg må kjøpe meg eit som har korrekte mål. Oppdaga at to stk eg har i plast, ikkje har lik mengde på 1 liter f.eks.
    Ein kan ikkje stole på slikt.

    God søndag og fin mars.
    Klem

    SvarSlett
  2. Lekker bolle! Skjønner godt du samler på denne serien. Jeg har faktisk et halvlitermål i glass som jeg har arva. Det har til og med markering for en pint!

    Nå er det innspurt på femmila her.

    Tvi-tvi!

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!