onsdag 19. april 2017

Fine frisyrer til bunaden!

Det er unektelig vakkert med utslått hår til bunaden, og spesielt til en konfirmant!
Men fra gammelt av var det vanlig med fletter til bunaden. Det viste at du var ugift. Ofte var flettene satt opp på kunstferdig måte, med vevde bånd og sølv i håret, som denne jenta fra Voss.
I boken Krone og Skaut. Jente-, brure- og konehovudbunader i Hordaland (1996), skriver Aagot Nosse om dette. Boken kan leses her.
Her er det brukt de nye hårklypene, som finnes til forskjellige typer bunad.
Her ser du en frisyre med fletter på toppen, 
mens denne toppen flettes neden fra og oppover.
Det er også vakkert med slike fletter,
eller disse vakre flettene på tvers. 
En litt avansert hestehale kan også være vakkert! Se hvordan disse frisyrene lages her!
Det er nok lurt å øve seg på forhånd, og eventuelt leie inn profesjonell hjelp!

2 kommentarer:

  1. Ååå, så nydelege frisyrer.
    Eit av barneborna våre skal konfirmerast 9. september.
    Ho har langt tjukt hår, eg ser henne for meg med den frisyra du vise på nest siste bilde.
    Ho får Sunnmørsbunaden (Märthabunaden) av oss. Eg har leigt brodering og montering og den er klar no. Gler meg til å sjå henne på den store dagen.
    Takk for flott innlegg.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Det er noe med å være ung og vakker! Flotte frisyrer til bunaden! Det er snart konfirmasjonstid og hektisk innspurt for mange, også med tanke på 17. mai. Koselig innlegg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!